Je Odoo-omgeving upgraden naar een nieuwe versie; hoe verloopt zo'n proces eigenlijk? Werkt alles straks nog zoals je gewend bent? Kan ik zo'n project ook zelf uitvoeren, zonder een ERP-partner? En komen belangrijke processen niet stil te liggen? Om antwoord te geven op deze vragen praten wij met Wilco Bergacker, een van onze ontwikkelaars.
Waarom upgraden naar de nieuwste Odoo-versie?
Upgraden naar de nieuwste versie van Odoo levert je ten eerste meer mogelijkheden op. Met iedere jaarlijkse release worden er namelijk functies verbeterd. Daarnaast verhoog je de beveiliging door te upgraden. Wilco: "Odoo ondersteunt de laatste drie versies van de software. Dit betekent dat oudere versies geen bugfixes of beveiligingsupdates meer ontvangen. Migreer je niet, dan is je systeem minder goed beveiligd."
Kan ik een upgrade ook zelf uitvoeren?
Ja, je kunt zelf een upgrade uitvoeren, maar dit hangt wel sterk af van je technische kennis en de situatie van je Odoo-omgeving. Heb je bijvoorbeeld geen maatwerk of specifieke aanpassingen (customizations)? Dan kun je de standaard upgradeprocedure van Odoo volgen, waarbij je zelf de data controleert en test.
Wilco: "Het wordt een stuk lastiger wanneer je met maatwerk te maken hebt. Juist daar ligt vaak de grootste uitdaging. Zonder de juiste expertise is het risico op fouten of stilstand groot. Ook kunnen er tijdens een upgrade onverwachte problemen ontstaan, bijvoorbeeld met data of scripts. In die gevallen biedt Odoo zelf wel basisondersteuning, maar bij complexe vraagstukken of maatwerk is het prettig om een partner te hebben die snel kan schakelen."
Odoo upgraden zonder zorgen met de upgrade-service
Het is onze missie om ervoor te zorgen dat bedrijven - met hulp van Odoo - zich volledig kunnen richten op hun core business. Met dat doel in gedachten zijn we gestart met een upgrade-service. Wilco: "Ons doel is om organisaties volledig te ontzorgen, zodat zij niet meer die drempel voelen om te upgraden. Wij nemen de volledige taak van het upgraden van je over. "
De stappen van onze upgrade-service
Onze upgrade-service bestaat uit vier heldere stappen namelijk: analyse, datamigratie, maatwerk, en nazorg.
Analyse
Datamigratie
Maatwerk
Nazorg
Eerst een grondige analyse
We starten met een analyse van je huidige omgeving en eventuele maatwerkoplossingen. Zo hebben we inzicht in wat er allemaal moet worden meegenomen.
Datamigratie
Al je data wordt door ons nauwkeurig overgezet naar de nieuwe versie van Odoo, zodat je straks zonder problemen verder kunt in je vertrouwde omgeving.
Maatwerk
Heb je aanpassingen in je systeem die cruciaal zijn voor je bedrijfsvoering? Wij zorgen dat die zonder problemen in de nieuwe versie werken. Ons team heeft veel ervaring met maatwerkprojecten en kan precies bieden wat jij nodig hebt. Wilco: "We denken in deze fase graag met je mee. Kan maatwerk bijvoorbeeld worden vervangen door standaard functionaliteiten die in de nieuwe versie van Odoo beschikbaar zijn? Dan regelen we dat. Zo zorgen we er tegelijkertijd voor dat toekomstige upgrades sneller en goedkoper worden."
Go-live ondersteuning en nazorg
Wanneer de nieuwe versie live gaat, zorgen wij dat alles vlekkeloos werkt. Mocht er toch nog iets zijn, dan staan we voor je klaar. Wil je na de upgrade door ons verder ondersteund worden? Dan bieden we servicepacks aan voor extra ondersteuning en trainingen.