Blog

Blijf op de hoogte van het laatste Odoo nieuws

CRM vs. ERP, wat is het verschil?

Om je bedrijf goed te stroomlijnen investeer je in bedrijfssoftware. ERP-systemen en CRM-systemen dragen namelijk bij aan een efficiënt werkende organisatie. Maar wat zijn de verschillen tussen beide systemen? Wat doet een ERP-systeem anders dan een CRM-systeem en hoe staan ze tot elkaar in verbinding? Als experts in bedrijfssoftware leggen we het je graag uit.

Odoo tekst en afbeelding blok

Wat is een ERP-systeem?

ERP staat voor Enterprise Resource Planning. Een traditioneel ERP-systeem automatiseert en verbindt diverse bedrijfsprocessen met elkaar. Het bevat vooral automatisering voor administratieve, financiële, commerciële en logistieke processen. Je ERP-systeem vormt ook wel het hart van jouw organisatie, omdat alle belangrijke bedrijfsprocessen en cijfers in deze centrale database draaien. ERP-software zorgt ervoor dat bedrijfsprocessen geautomatiseerd, maar ook geoptimaliseerd worden. Dit helpt medewerkers een deel van hun taken uit handen te nemen waardoor zij kunnen focussen op kerntaken. Naast traditionele ERP-systemen zijn er ook steeds meer moderne ERP-systemen op de markt, zij voegen bijvoorbeeld extra systemen voor HRM en payroll toe.

Voordelen van een ERP-systeem voor jouw organisatie

✔ Een centraal werkend systeem voor al je bedrijfsprocessen en bedrijfsinformatie

✔ De integratie tussen meerdere bedrijfsprocessen zoals CRM, boekhouding, HRM, payroll etc.

✔ Hogere productiviteit door het automatiseren van bedrijfsprocessen

✔ Hogere betrouwbaarheid van bedrijfsdata waardoor goed onderbouwde operationele en strategische beslissingen kunt maken

Odoo tekst en afbeelding blok

Wat is een CRM-systeem?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Het CRM-systeem is vaak onderdeel van een ERP-systeem, een naadloze integratie is hierbij erg belangrijk. Er zijn ook losse CRM-systemen die zonder ERP koppeling worden gebruikt. Het digitale systeem helpt je bij het beheer van klantgegevens. Een CRM-systeem biedt ondersteuning voor jouw sales afdeling maar geeft ook direct inzichten voor bijvoorbeeld de klantenservice of administratie. Door alle klantgegevens te bundelen ben je altijd op de hoogte van actuele klantinformatie. Door je CRM-systeem optimaal in te richten kun je ook al jouw relatiestromen automatiseren. Zo ben je zeker dat de relaties van je bedrijf goed onderhouden kunnen worden.

Voordelen van een CRM-systeem voor jouw organisatie

✔ Een centrale opslag voor al jouw klantgegevens en klantinformatie

✔ Samenwerking mogelijk tussen sales, marketing, administratie, klantenservice etc.

✔ Alle klantinformatie is overzichtelijk en snel beschikbaar voor je medewerkers

✔ Nieuwe inzichten in klantgebruik en doelgroepen voor marketing

Odoo is de alles-in-één bedrijfssoftware

Wil jij jouw bedrijfsprocessen automatiseren?


Neem contact op voor advies

Odoo tekst en afbeelding blok

Het verschil tussen ERP en CRM

Beide systemen zijn ervoor gemaakt om je bedrijf te stroomlijnen en processen te automatiseren. Maar een ERP-systeem en CRM-systeem zijn weldegelijk verschillend van aard. Ze hebben namelijk uiteindelijk allebei een ander doel voor organisaties.

Een ERP-systeem zorgt ervoor dat je bedrijfsprocessen kunt automatiseren en standaardiseren. Het zorgt ook voor een koppeling met meerdere processen, zodat ook meerdere afdelingen hier gebruik van kunnen maken en dat de bedrijfsdata binnen één centrale opslag valt.

Het CRM-systeem is vaak een klein onderdeel van je ERP-systeem. Een CRM-systeem zorgt in de basis voor jouw klantbeheer en de inzichten die de klantstromen en jouw klantinformatie past. Naast klant- en relatiebeheer is niet gemaakt voor de automatisering van andere bedrijfsprocessen.

Odoo afbeelding en tekstblok

Combineer ERP en CRM voor een efficiëntere bedrijfsvoering

Het beste is om een ERP-systeem te hebben dat een CRM-pakket ondersteunt. De twee systemen ondersteunen elkaar en zorgen ieder voor efficiëntere bedrijfsprocessen. Alleen een CRM is niet voldoende om jouw organisatie op te laten lopen. Het is uiteindelijk maar een klein onderdeel van een groter geheel. Klantinformatie is belangrijk voor een bedrijf, maar niet voor iedere afdeling even belangrijk om mee te werken. Met een ERP-systeem zorg je voor automatisering in bedrijfsprocessen van je hele bedrijf.

Door een CRM binnen je ERP-systeem te hebben zorg je ervoor dat alle informatie gekoppeld is met andere bedrijfsinformatie en modules. Zo kunnen verschillende afdelingen samenwerken met deze bedrijfsdata. Het klantproces begint meestal bij sales en dan gaat de informatie door naar de financiële afdeling wanneer er facturen moeten worden betaald. Doordat alle informatie up-to-date blijft in je CRM zullen openstaande facturen, laatste gesprekken en openstaande kansen voor sales en marketing zijn hierdoor altijd snel terug te vinden.

Odoo is de alles-in-één bedrijfssoftware

Bedrijfsprocessen in jouw organisatie hangen met elkaar samen. De bedrijfssoftware van Odoo gaat verder dan traditionele ERP- en CRM-systemen. Met Odoo ben je zeker van een naadloze integratie tussen allerlei verschillende bedrijfsapplicaties. Zo integreert je webshop of website perfect met je inkopen, voorraad, financiën maar ook met je marketingtools. Het is allemaal verkrijgbaar binnen één compleet bedrijfssoftwaresysteem: Odoo. Zo zorg je dat jouw medewerkers efficiënter gaan werken en zich bezighouden met de belangrijkste kerntaken. Automatiseer daarom jouw bedrijf met de ERP- en CRM-software van Odoo.

Meer informatie