Het belangrijkste Odoo nieuws van 2022

Gepresenteerd tijdens de Odoo Experience 2022

Een paar weken terug vond het grootste Odoo event van het jaar plaats: de Odoo Experience in Brussel. Dit jaar was het event groter dan ooit; er kwamen namelijk meer dan 10.000 bezoekers op af! Dat zegt natuurlijk wat over de populariteit van Odoo.

In deze blog lees je niet alleen het laatste nieuws, maar benoemen we ook de mooiste en belangrijkste nieuwe features van Odoo 16. 

De belofte van Odoo: snelheid

Snelheid stond het afgelopen jaar bovenaan de prioriteitenlijst van Odoo. Het target? To be as fast as the blink of an eye! Dat is nogal een target als je je bedenkt dat knipperen slechts 150 milliseconden duurt... Goed nieuws: de backend van Odoo 16 is nu meer dan 3 keer zo snel en website laadt nu 2,7 keer sneller.

De prijzen van Odoo

Wellicht heb je dit al gehoord: de prijzen van Odoo zijn aangepast! Voorheen betaalde je per app een specifieke prijs. Hierdoor betaalden grote bedrijven per gebruiker minder dan kleine organisaties. Dat moest anders vond Odoo. Daarom zijn de prijzen aangepast naar één vaste prijs per gebruiker per maand voor alle apps. Per gebruiker betaal je nu €19,90 in het eerste jaar voor een standaard abonnement en daarna €24,90. Je kunt dan gebruikmaken van álle apps die Odoo aanbiedt. Een maatwerk abonnement start vanaf €29,90.

Betaal je op dit moment meer dan deze nieuwe prijs? Dan geldt deze nieuwe prijsstelling voor jou. Betaal je minder? Dan behoud je je huidige prijs (met uitzondering van Odoo Online klanten).


Prijzen van Odoo
Meer weten over de prijzen? Bekijk dan deze pagina.


Front- en backend van e-commerce zijn samengevoegd

In Odoo 16 manage je al je content gemakkelijk vanuit de gebruikersinterface. Zie je een foutje op je website? Dan pas je dat direct aan. Voorheen moest je na een aanpassing in de backend eerst de website opnieuw laden om de wijziging te checken in de frontend. Dat hoeft nu niet meer.

Vergeet cookiebanners

Odoo werkt samen met Plausible.io, een open-source alternatief voor Google Analytics. Door gebruik te maken van Plausible stuur je geen websitedata naar Google. Daardoor hoef je geen toestemming meer te vragen aan je bezoekers door middel van een cookiebanner. Plausible zorgt er namelijk voor dat data alleen opgeslagen wordt in je eigen Odoo-omgeving en je host zelf je data.

Een nieuwe chatbot

Vorige versies van Odoo bieden al de mogelijkheid om een chatfunctie op je website toe te voegen. In Odoo 16 kun je de chatbot nu ook gebruiken als er geen medewerker aanwezig is. Geef je bezoekers bijvoorbeeld een korte vragenlijst en help ze zo automatisch naar de juiste plek op je website. Dit kun je doen door een paar vragen te stellen en ze vervolgens direct door te sturen naar de juiste pagina.

In het kort

 
 
Bekijk bovenstaande Odoo video voor alle nieuwe mogelijkheden in vogelvlucht.

Gelijk aan de slag?

Heb je deze blog gelezen en denk je nu: ik wil Odoo 16! Neem contact met ons op zodat we samen naar de mogelijkheden kunnen kijken.


# odoo
De voordelen van ERP-software