Een baan als consultant bij erp|open


Onze consultants hebben een mooie en veelzijdige baan. De ene dag zijn ze volop bezig met het implementeren van Odoo bij nieuwe klanten, de andere dag gaan ze aan de slag met de ondersteuning en support van bestaande klanten. Brian vertelt over zijn baan als functioneel consultant bij erp|open.

De werkdagen van onze consultants verschillen enorm per dag. Het is maar net voor welke klant ze aan het werk zijn. Brian neemt je graag mee in de hoofdlijnen van een werkdag als consultant bij erp|open:

Het begeleiden van Odoo implementaties en migraties


We helpen klanten bij de migratie van een oudere Odoo versie naar een nieuwe Odoo versie. Maar ook met de inrichting van een geheel nieuwe Odoo omgeving voor nieuwe klanten. Het belangrijkste bij de begeleiding van implementaties is de communicatie met onze klanten. We blijven steeds vragen stellen: “wat vinden jullie prettig werken, hoe zien jullie het voor je, welke functies zijn essentieel voor het bedrijf?” Alles wat we als consultant vanuit deze vragen leren, kunnen we meenemen bij de inrichting van de Odoo bedrijfssoftware.

Het ondersteunen van klanten met een Odoo omgeving


Als onze klanten ergens tegenaan lopen in hun Odoo omgeving, is het aan de consultant om daarin mee te denken, de klant te adviseren en een oplossing aan te reiken. "In mijn ervaring werkt Odoo 9 van de 10 keer goed, maar dan zit het probleem vaak in de werkwijze. Je moet soms wel weten waar je precies moet kijken om goed door te krijgen hoe Odoo als bedrijfssysteem werkt."

Testen van geïmplementeerde software


Het testen werkt twee kanten op. Aan de ene kant testen consultants heel veel om te kijken of de bedrijfsprocessen werken zoals ze bedoeld zijn. Aan de andere kant is het heel belangrijk om ook de klant aan te sporen heel grondig te gaan testen. "Door te vragen waar zij tegenaan lopen leren we veel en kunnen we modules optimaliseren voordat Odoo live gaat. Klanten kijken als eindgebruiker natuurlijk anders naar de software dan wij."

Naast dat onze consultants de implementatie leiden, zorgen zij ook voor de training van Odoo eindgebruikers. Het is voor een bedrijf een grote verandering om van softwarepakket te wisselen. Door mensen in verschillende disciplines van het bedrijf te trainen in Odoo, kunnen zij hun opgedane kennis delen met de rest van het bedrijf. Naast deze implementatietraining heeft erp|open de Odoo Academy opgericht waarmee specifieke trainingen worden gegeven aan Odoo gebruikers.

Als Odoo na onze projectfase helemaal goed geïnstalleerd en geïmplementeerd is, kun je goed zien hoe Odoo een bedrijf enorm kan helpen met automatisering. Alles wat klanten voor de implementatie handmatig moesten doen wordt dan allemaal via Odoo modules voor hen gedaan. Brian: "Het is supertof om te zien dat de software goed werkt en dat het werk van onze klanten makkelijker is geworden door onze implementatie!"

Odoo automatiseert dus een groot deel van de bedrijfsvoering. Vaak werkt Odoo net iets anders dan dat mensen met oudere software pakketten gewend zijn, het is dan een kwestie van leren hoe het in Odoo werkt. De software werkt 9 van de 10 keer heel soepel, maar soms heb je net dat extra stukje kennis nodig om te snappen hoe het systeem werkt. "Over het algemeen zijn onze klanten erg flexibel en staan ze er voor open om apps net iets anders in te richten - waardoor het op een efficiëntere manier kan. Als consultants denken wij altijd mee in de bedrijfsprocessen van onze klant en proberen onze denkwijze daarop aan te passen."Odoo voorbeeld

Word jij onze nieuwe consultant?

Klik snel verder!

CRM vs. ERP, wat is het verschil?