Ook Kooijmans & Zn. kiest voor Odoo

A.H. Kooijmans en Zonen is een familiebedrijf uit Schijndel met een rijke geschiedenis. Het bedrijf stamt uit 1814 toen André Kooijmans een mandenmakerij startte. Inmiddels zijn zij zeven generaties verder en staat er een prachtig familiebedrijf dat zich specialiseert in professionele gereedschappen voor onder meer de hovenierssector, land- en tuinbouw.              Op deze pagina lees je waarom zij gekozen hebben voor Odoo en hoe dat in zijn werk ging. 

Kooijmans en Zonen

De overstap naar Odoo

Een complex geheel, zo omschrijft directeur Tijn Kooijmans de oude situatie. 

“Voordat we overstapten op Odoo maakten we gebruik van meerdere systemen. Een systeem voor boekhouding, een ander voor de website, een voor het magazijn. Deze systemen werkten allemaal prima met elkaar samen, maar het was ook een complex geheel. Bij iedere complexiteit heb je ook het risico dat er wat kapot gaat. Ons doel was daarom: overstappen op één compleet systeem.”

Waarom juist Odoo?

“We hebben naar meerdere systemen gekeken, niet alleen naar Odoo. Waarom wij voor Odoo gekozen hebben, heeft meerdere redenen. Ten eerste vond ik het belangrijk dat het een systeem is waarin alle apps geïntegreerd zijn. 

Daarnaast was het open karakter van Odoo een belangrijke factor. Hierdoor kun je het uitbreiden en kijk je zelf onder de motorkap van een systeem. Tot slot was de moderne gebruikersinterface een goede reden om voor Odoo te kiezen.”  

Kooijmans kantoor
Leo van er|open

De keuze voor een implementatiepartner

Bij het kiezen van een implementatiepartner sta je voor een flinke klus. Directeur Tijn vertelt hoe hij dit aangepakt heeft. 

“Met een lijst van alle Nederlandse partners van Odoo ben ik gestart. Bij elk van die partijen ben ik op bezoek gegaan. Ook ben ik bij referenties van die partijen langsgegaan. Uiteindelijk is onze keus op erp|open gevallen. Onder meer vanwege die goede referenties. Ik vond het ook belangrijk dat ons project niet het eerste grote project van erp|open was. Dat was niet het geval, dus zo is mijn keuze op hen gevallen.”

En dan: de implementatie

“In oktober 2021 zijn we begonnen met het vooronderzoek en daarna startten de voorbereidingen. In augustus 2022 ging onze omgeving live en nu draaien we drie maanden op Odoo. Ik was erop voorbereid dat de overgang pittig zou zijn. Alle collega’s moeten natuurlijk wennen en je komt altijd technische uitdagingen tegen. Je moet dus echt even door een dal. We hebben het daarom zo gepland dat de overgang in de bouwvak van 2022 zou plaatsvinden, een tijd waarin we toch al minder handel doen. Je hebt dan een aantal weken nodig om op stoom te komen, en dat is gelukt!”

Collega's implementatie
Collega's aan het werk

De uitkomst?

Wat kun je doen om je medewerkers zo goed mogelijk mee te nemen in het proces. Daar waren ze bij Kooijmans perfect op voorbereid. 

“Het is vooral belangrijk om contact te houden met alle collega’s. Vertel hen wat er gaat gebeuren. Ook hebben we collega’s voorbereid dat het moeilijk gaat worden. Maar dat we samen creatief moeten zijn. Het was hierbij belangrijk om Odoo experts in de organisatie te hebben. Mensen die anderen kunnen helpen en die vooruitlopen op de rest. Uiteindelijk is de overgang ontzettend goed opgepakt door de collega’s.”

Kooijmans en Zonen maakt o.a. gebruik van de volgende apps:

Voorraad

/web/image/1241-e4015c5e/Voorraad.png

Verkoop

Odoo app verkoop icoon

Direct Print

Boekhouding

Odoo app boekhouding icoon