Blog
Blijf op de hoogte van het laatste Odoo nieuws
Projectmanagement in Odoo
Het is een kunst op zich om projectmanager te zijn: je moet veel bijhouden en je medewerkers op de juiste tijden managen en bijsturen. Daarnaast moeten de uren natuurlijk bijgehouden worden en wil je deze snel kunnen factureren naar je klanten. Zo ontstaat er een project proces. Odoo maakt je baan makkelijker met de Odoo Project Management module. We leggen je in het kort uit wat je in de app kunt vinden en hoe deze werkt.

1. Maak een project aan
Download de project module van Odoo in het home panel. Open de app en maak een nieuw project aan. Je start door een naam, een team e-mail adres en of je wel of geen gebruik maakt van de Timesheet module te kiezen.

2. Maak taken aan
Met het handige kanban-overzicht kun je snel taken aanmaken in de vorm van tickets. Je kunt ze onder verschillende pijlers hangen om ze meer overzicht te geven. Zo heb je hier Meeting, Design, Floor Plan en Quotation. Hiermee kan de project manager makkelijk zien welke taken er nog door wie uitgevoerd moeten worden.

3. Je taken ordenen
Orden je tickets door prioriteiten, deadlines, favorieten of status aan te geven. Hierdoor weten je collega's hoe het ervoor staat. Maak ook meetings aan per taak, zodat alles overzichtelijk blijft.

4. Mis nooit belangrijke berichten
Wijs taken toe aan je team en ze krijgen dit direct te weten. Het makkelijkst is dat het geïntegreerd is en dat de foto's en informatie die je doorstuurt, ook gelijk in het ticket terecht komen.

5. Houd de uren bij
Bij stap 1 heb je het onderdeel Timesheet kunnen kiezen. Dit is een andere Odoo module. Met deze app kun je jouw tijd per taak automatisch bijhouden. Zo hoef je niet terug te zoeken hoe lang je over taken gedaan hebt.

6. Verstuur facturen naar klanten
Doordat je de uren hebt bijgehouden, kun je deze ook makkelijk factureren naar klanten. Je gebruikt het overzicht uit de Timesheet app zo in je facturen. Maak bijvoorbeeld in sales een factuur aan waarbij je de gewerkte uren vermeld. Zo sluiten alle Odoo modules naadloos op elkaar aan.
Deze uitleg gaat over de Project Management applicatie van Odoo 13. In andere versies van Odoo kan de interface verschillen met de afbeeldingen hierboven.